Gudima Olga
joi, 23 decembrie 2010
Note despre Mos Craciun
Mos Craciun este versiunea mai noua a Sfantului Nicolae (in engleza: Santa Claus) care si-a facut aparitia in secolul XIX. El imparte cadouri tuturor copiilor in noaptea de Craciun (de 24 spre 25 decembrie).
● Primii crestini nu celebrau nasterea lui Iisus. Sarbatoarea nasterii era considerata in luna septembrie, o data cu Ros Hashana (sarbatoare din calendarul iudaic).
● Serbarea Nasterii Domnului s-a facut totusi din cele mai vechi timpuri ale crestinismului.
● Una din primele marturii o gasim pe la sfarsitul secolului III (in jurul anului 290), cand in timpul prigoanei lui Diocletian si Maximian crestinii, care se adunasera in numar foarte mare intr-o biserica din Nicomidia pentru a praznui ziua Nasterii Domnului au fost arsi de vii. Atacul asupra lor a fost urmat si de atacul asupra altor biserici si case crestine, fiind ucisi atunci cca. 20.000 crestini din Nicomidia.
● Desi sarbatorita in toata lumea crestina, la inceput existau diferente ale datei de praznuire. Astfel, cel putin din sec. III, Nasterea Domnului sau Craciunul se serba pe 25 decembrie, ca si astazi. Aceasta data traditionala a fost confirmata istoric de cercetarile facute in arhivele Romei de calugarul straroman Dionisiu cel Mic, care au aratat ca recensamantul lui Cezar Augustus, din Evanghelia dupa Luca s-a desfasurat in Palestina pe 25 decembrie.
● In anul 264, Saturnaliile au cazut in 25 decembrie si imparatul roman Aurelian a proclamat aceasta data “Natalis Solis Invicti”, festivalul nasterii invincibilului Soare.
● In anul 320, Papa Iuliu I a specificat, pentru prima data oficial, data nasterii lui Iisus ca fiind 25 decembrie.
● In 325, imparatul Constantin cel Mare a introdus oficial Craciunul ca sarbatoare care celebreaza nasterea lui Iisus. De asemenea, el a decis ca duminica sa fie “zi sfinta” intr-o saptamina de sapte zile si a introdus Pastele cu data variabila. Cu toate acestea, cele mai multe tari nu au acceptat Craciunul ca sarbatoare legala decit din secolul al XIX-lea.
● In Statele Unite, Alabama a fost primul stat care a adoptat Craciunul ca sarbatoare legala, in 1836. Oklahoma a fost ultimul stat, in 1907.
● Pe vremuri, nici spiridusii nu erau ce sint acum. Ei furau cadourile de sub brad, nu le aduceau. Conceptul de spiridusi de Craciun provine din credinta straveche ca gnomii pazeau casa omului de spiritele rele. Spiridusii au fost iubiti si uriti, pentru ca desi uneori se purtau cu bunavointa puteau foarte usor sa se transforme in niste fiinte rautacioase si nesuferite, atunci cind nu erau tratati cum se cuvine. Perceptia cea mai raspindita era ca ei erau dupa cum era si persoana cu care aveau de a face, rautaciosi sau draguti.
● In Evul Mediu, ei mai degraba asteptau daruri decit sa le faca. Abia pe la mijlocul secolului al XIX-lea spiridusii au devenit prieteni ai lui Mos Craciun.
● Chiar daca mitul poate varia de la zona la zona, in special in functie de clima in perioada Craciunului (care pleaca de la o iarna inghetata in emisfera nordica si ajunge la o vara calduroasa in emisfera sudica), in general ni-l imaginam pe Mos Craciun ca fiind imbracat intr-un costum rosu, avand o barba lunga si alba si locuind intr-o tara nordica. Spiridusii il ajuta la pregatirea cadourilor. El imparte cadourile cu ajutorul unei sanii zburatoare, ce este trasa de reni (sau pe o plansa de surf in Australia). Mos Craciun intra in case prin horn (daca exista unul) si pune cadourile sub pomul de Craciun sau in cismele pregatite special pentru aceasta.
● Nu este clar cand si pe ce cale a patruns mitul lui Mos Craciun in obiceiurile romanesti. In orice caz, Mos Craciunul romanesc, cu plete dalbe, nu are alura unui yankeu publicitar, sania lui nu este trasa de reni, in cel mai bun caz de cerbi. Astazi nu poate fi despartit – nici in imaginatia copiilor, nici in pregatirile parintilor – de sarbatoarea Ajunului (seara de 24 decembrie).
● In timpul regimului comunist ateist, i s-a schimbat numele dupa modelul rusesc in “Mos Gerila”
● Un rol important in crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore, autor al unui poem care il prezenta pe Sfantul Nicolae ca si un personaj simpatic, dolofan si zambitor, care imparte cadourile din sania sa trasa de reni. Publicat pentru prima data in ziarul Sentinel din New York pe 23 septembrie 1823, poemul a devenit in anii urmatori foarte cautat, ajungand in mai multe cotidiane din Statele Unite, dar fiind si tradus si publicat in intreaga lume.
● In 1860, cotidianul Harper’s Illustrated Weekly a publicat un desen al lui Santa Claus, imbracat intr-un costum rosu ornat cu nasturi negri si cu o curea din piele. Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator si caricaturist al ziarului, va ilustra prin sute de desene toate aspectele legendei lui Mos Craciun si va da mitului principalele sale caracteristici vizuale.Nast este si cel care a “stabilit” in 1885 ca resedinta lui Mos Craciun se afla la Polul Nord.Aceasta idee a fost preluata anul urmator de scriitorul George P. Webster.
● In Italia, intr-o emisiune televizata pentru copii, s-a demonstrat in mod “stiintific” – pe baza datelor fizice de viteza si calcul al timpului necesar pentru impartirea darurilor – inexistenta lui “Babbo Natale” (Mos Craciun), ceea ce a provocat dezamagirea copiilor si indignarea parintilor.
● In 1931, Mos Craciun a primit o noua alura printr-o campanie publicitara, desfasurata de compania Coca-Cola. Desenatorul Haddon Sundblom i-a dat lui Mos Craciun o burta durdulie, un aer jovial, costumul sau rosu si o atitudine toleranta. In urmatorii 35 de ani, Coca-Cola va difuza astfel de portrete ale lui Mos Craciun in presa scrisa. Chiar si in ziua de astazi, Coca-Cola, foloseste aceeasi imagine a lui Mos Craciun in spoturile publicitare realizate cu ocazia sarbatorilor de iarna.
● In Rasarit Craciunul a fost sarbatorit multa vreme odata cu Botezul Domnului, dupa modelul botezului crestin, care era considerat adevarata nastere. Desigur, au existat dintru inceput voci care au cerut ca serbarea sa se faca dupa Traditie, pe 25 decembrie, deoarece intre Botezul Domnului si botezul crestin era o diferenta foarte mare: la Boboteaza Hristos a luat pacatele lumii asupra Sa, spre a le spala pe Cruce, in vreme ce botezul unui om obisnuit este o curatire de pacate prin improprierea jertfei Domnului.
● Aceasta diferenta era cu atat mai necesara cu cat in Rasarit gnosticii nu sarbatoreau Craciunul, ci Boboteaza, crezand ca Iisus ar fi fost “adoptat de Dumnezeu” cu ocazia botezului Sau. Boboteaza era serbata pe 6 ianuarie.
● Mai tarziu, cele doua evenimente – Nasterea si botezul – se sarbatoresc in aceeasi zi de toata crestinatatea: in Occident pe 25 decembie, iar in Orient pe 6 ianuarie. Acestor doua, romanii le vor asocia vizita magilor, iar galicii nunta din Cana Galileii.
● Biserica Armeana e singura care a pastrat pana in ziua de astazi obiceiul vechi de a sarbatori in aceeasi zi, 6 ianuarie, laolalta, Craciunul si botezul lui Iisus, sub numele de epifanie ori teofanie (“Aratarea Domnului”). (stirilocale.ro)
Sursa imaginilor: Internetul
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu